آشنایی و آموزش نصب نرم افزار Geovia GEMS 6.5
1398/11/19 6

آشنایی و آموزش نصب نرم افزار Geovia GEMS 6.5 (حل مشکل کرک کردن نرم افزار GEMCOME GEMS در ويندوز 8 و 10)

مقدمه

نرم‌­افزارهای مورد استفاده در عملیات معدنکاری به نرم‌افزارهای عمومی، تخصصی تک منظوره و نرم‌افزارهای حرفه‌ای چند منظوره تقسیم می‌شوند. در نرم‌افزارهای حرفه‌ای چند منظوره، قسمت اعظم ابزارهای مورد نیاز عملیات معدنکاری از ورود کلیه اطلاعات پایه تا مدلسازی، تعیین ذخیره، طراحی معادن روباز و زیرزمینی و نظارت بر استخراج معادن، در یک مجموعه قرارداده شده است. این مساله باعث سهولت در امکان به روزرسانی، بهینه‌سازی و اصلاح کارهای انجام شده در بخش های اکتشاف و طراحی، در زمان انجام عملیات اکتشاف تکمیلی و یا بهره برداری و استخراج از معادن می‌گردد.

از معروف‌ترین نرم‌افزارهای حرفه‌ای چندبخشی مورد استفاده در عملیات معدنکاری می‌توان به نرم‌افزارهای معروف Minex ،Datamine ،GEMCOM SURPAC GEMCOM GEMS و Vulcan اشاره کرد.

در حال حاضر در بیشتر معادن ایران و دنیا از ۳ نرم‌افزار قدرتمند GEMCOM GEMS ،Datamine و GEMCOM SURPAC برای انجام عملیات مدلسازی، تعیین ذخیره، طراحی و نظارت بر استخراج معادن و از دو نرم افزار کمکی  Whittle و NPV Scheduler برای بهینه‌سازی و بررسی‌های فنی و اقتصادی استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های نرم‌افزار GEMCOM GEMS می‌توان به قابلیت‌های گرافیکی بسیار بالا به خصوص در محیط سه بعدی، استفاده از Database قوی و متمرکز برای نگهداری و کنترل داده‌ها، ابزارهای کامل و متنوع برای معادن روباز و زیرزمینی، قابلیت اتصال و تبادل اطلاعات با سایر برنامه‌های چند منظوره معدنی، نزدیکی زبان برنامه به زبان محاوره و … اشاره کرد.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار GEMCOM GEMS

نرم‌افزار GEMCOM GEMS در 3 بخش مدل‌سازی و تعیین ذخیره ماده معدنی، طراحی معادن روباز و زیرزمینی و نظارت بر استخراج و بهره‌برداری از معادن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزار GEMS برای بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی تولید معادن از نرم‌افزار کمکی Whittle استفاده می‌کند اما امکان استفاده از نرم‌افزار VPV Scheduler نیز وجود دارد.

ساختار نرم‌افزار GEMS

نرم‌افزار GEMS از 3 بخش اصلی بانک‌های اطلاعاتی (فضای کاری)، پروفیل‌ها و ابزارهای موردنیاز عملیات معدنکاری مثل ابزارهای رسم نقشه‌های زمین‌شناسی، عملیات نقشه‌برداری و ساخت سطوح توپوگرافی، مدل‌سازی سه بعدی، زمین آمار، کنترل کیفی، طراحی پترن آتشباری، طراحی پیت و دامپ، طراحی جاده و راه‌های دسترسی داخل معدن، طراحی تونل و … تشکیل شده است.

برای استفاده از هر یک از ابزارها و قابلیت‌های قرارداده شده در نرم‌افزار GEMS ابتدا باید بانک‌های اطلاعاتی و پروفیل‌های مورد نیاز آن را ایجاد کرد.

برخی از موارد کاربرد اين نرم‌افزار عبارتند از :

  • تشکيل بانک اطلاعات گمانه‌های اکتشافی
  • رسم مقاطع عمودی زمين‌شناسی (Vertical Sections)
  • رسم مقاطع افقی زمين‌شناسی (Plan)
  • ساخت بلوک مدل
  • تعيين ذخيره
  • تهيه طرح‌های آتشباری
  • کنترل کيفی بار استخراجی
  • نقشه‌برداری
  • تهيه طرح‌های استخراجی ساليانه، ماهيانه و روزانه
  • طراحی پيت بهينه با کمک نرم‌افزار WITTEL

نحوه نصب و کرک کردن نرم‌افزار جمکام جمز 6.5

مرحله اول: نصب برنامه GEMS 6.5

مرحله دوم: نصب کرك برنامه 

ابتدا در منوي Start\Run دستور UAC را اجرا کرده و مطابق شکل زیر تنظیمات آن را انجام دهید. پس از طی این مراحل سیستم را Restart کنید.

سپس از پوشه patch/sentinel emulator بر روی فایل install.bat کلیک راست کرده و دستور Run as Administrator را اجرا کنید.

از پوشه patch فایل gsiutil.dll را کپی کرده و در مرحله نصب پوشه جمکام قرار دهید. سپس برنامه را اجرا کرده و پس از نمایش کادر محاوره اول، در ردیف اول کلمه Geovia را تایپ کرده و پس از زدن دکمه OK در بالای پنجره محاوره بعدی، محل قرارگیری فایل license در پوشه patch را مشخص کنید. پس از طی این مراحل مجددا سیستم را Restart کنید.

پس از نمایش این کادر، برنامه آماده استفاده می­‌باشد.

آموزش نصب نرم‌افزار GEMCOME GEMS در ويندوز 8 و 10

نحوه نصب نرم افزار جمکام جمز در ویندوز 8 و 10 مانند ویندوز 7  می‌باشد با این تفاوت که مرحله کرك نرم‌افزار را باید در محیط Safe mode ویندوز انجام داد. برای اين کار لازم است که بعد از نصب برنامه در محيط ويندوز، کرک کردن برنامه را به جای محيط اصلي ويندوز در محيط Safe mode ويندوز و به همان شيوه روش ويندوز 7 انجام دهید.

در ويندوز 7 و قبل از آن برای رفتن به محيط Safe mode کافی است که در زمان روشن شدن کامپيوتر با زدن دکمه F8 و پس از آن کليک بر روي گزينه Safe mode  وارد اين محيط شده، اما در ويندوز 8 و 10 روش ورود به این محیط تغییرات اساسی داشته که در ادامه دو روش براي ورود به اين محيط و کرک نرم‌ افزار جمکام جمز آموزش داده می­‌شود.

روش اول:

زمانی که سیستم خود را روشن می‌کنید، با نگه داشتن کلید Shift و زدن چند باره F8 وارد بخش Recovery mode خواهید شد. ابتدا بر روی کلید Troubleshoot زده و سپس گزينه Advanced Options را انتخاب کنید. در نهايت پس از انتخاب گزینه Windows Startup Settings دکمه Restart را بزنید. پس از reboot شدن کامپيوتر شما همان محیط آشنای ورود به Safe Mode را خواهید دید.

روش دوم:

در محيط ويندوز در بخش run دستور msconfig را نوشته و Enter را بزنید. به تب Boot رفته و گزینه Safe Boot را انتخاب کرده و پس از بوت کردن وارد Safe Mode خواهید شد. با توجه به اینکه بوت شما در حالت Safe mode است همیشه بعد از روشن کردن رایانه به این وضعیت خواهید رفت. برای غیر فعال کردن این حالت، باید دوباره به msconfig رفته و Safe Boot  را از حالت فعال بردارید.

برچسب‌ها:

پیام بگذارید

امکان نظر دادن نیست، نظرات بسته شده است

نظرات

  1. درود
    متاسفانه در ویندوز 10 64 بیتی کرک نشد

    • با سلام، تمامی موارد رو در قسمت safe mode انجام دهید به جز قسمت آخر (وارد کردن فایل لایسنس) ری استارت کرده و در حالت عادی ویندوز فایل لایسنس را به نرم‌افزار بدهید. کرک خواهد شد.

  2. با سلام
    در ویندوز 10 ، 64 بیتی تمام مراحل انجام شده فقط در مرحله پایانی و مشخص کردن محل فایل لایسنس ارور عدم اجازه کپی در محل فایل نصبی داده میشود.

  3. باسلام
    برای نصب برنامه در ویندوز 7 کلیه مراحل بالارو انجام دادم ولی در نهایت خطای لایسنس میده.
    در ویندوز 7 نیز نیاز هست که در حالت سیف مود انجام شود؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    با سپاس
    فرهادی

  4. با سلام
    جهت خرید نرم افزار جمز و اموزش چه اقدامی باید انجام دهم؟؟

  5. سلام بر استاد عزیز
    بهترین راه برای آموزش کاربردی نرم افزار Gemcom کدام است؟